Складносурядне речення. Посібник для вчителя
Хмельницька область Кам’янець-Подільський район Гуменецький НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія»
СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ
/завдання та вправи /
2015
Схвалено на засіданні методичної ради Кам’янець-Подільського районного методичного кабінету (протокол № 4 від 07.09. 2015р.)
Рецензент:
Безродна М. О.- методист відділу освіти Кам’янець-Подільської районної державної адміністрації.
Укладач:
Присяжнюк О.М.- вчитель української мови та літератури Гуменецького НВК «ЗОШ І-ІІІ ст., гімназія».
Посібник містить завдання , диктанти та тести для тематичного контролю мовних знань і вмінь. Тексти завдань складено відповідно до чинної програми з української мови для 9 класу.
Для вчителів української мови та учнів 9 класу.
Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку у ньому
Робота з текстом
Записати текст, вставляючи пропущені літери. Визначити, які речення є складносурядними.
Вітальня була залита сонц..м, і в ній плавали срібні порошини. Жовті виграви грали на зел..ній підлозі, і від надміру світла все повітря в кімнаті стало прозоре й треп..тне. Дівчина підійшла до форт..піано й обережно відчинила кришку. Загадкова усмішка знову засвітилася на її обли..чі, а пальці спокійно пішли по клавішах. Дівчина грала, заплющивши очі, і, здає .. я, бачила засипану круглими пухнастими голівками кульбаб галявину. Від річки здіймався теплий ранковий туман..ць, а верби закутались у найпрозорішу тканку. Від тієї музики пробудився вітр..ц.. і пішов струшувати кульбаб..ячі голівки, і хлопчак на в..лосипеді , проїхавши через той парашутикопад, набрав його повну голову.
(За В. Шевчуком)
Дослідження - характеристика
Визначити, яке з поданих речень є простим, яке - складносурядним, яке - складнопідрядним, а яке - безсполучниковим. Відповідь обґрунтувати.
1. Заплакане вікно повіки розтулило, намокли у дерев пошарпані вітрила.
2. Мене ліси здоров'ям напували, коли бродив у їхній гущині.
3. Синій вечір тихо бродить, квіти колихає і навшпиньки в хату входить, вікна затуляє.
4. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки.
Дослідження – моделювання
1). Утворити із простих речень складносурядні, поставити потрібні розділові знаки.
1. Восени він приїде додому змужнілий засмаглий. То весною прибуде змучений невпізнанний.
2. Гуде пташиним співом ліс. Найгучніше в цьому гулі виводить іволга.
3. Місяць вийшов з – за хмари. Стало видно наче удень.
4. Із – за левад виплив місяць. Стало видніш од нього – місячно.
5. Місяць в небесах над спраглими ланами навис. Віє скрізь відрадний холодок.
6. Синіло все кругом. Коси золоті зоря вплітала в трави.
7. Розійшлися дві дороги в полі. Не зійдуться вже вони ніколи.
8. Надходять хмари – водовози із глибини рудих степів. Дощ цілує при дорозі останню квітку васильків.
9. А ранок ішов і йшов. Незримі легіони його в золотих панцирах мчали нестримно вперед.
2).Перебудувати прості речення у складні, розставляючи розділові знаки.
1. Музика полонила і серце, і душу. 2. Сонце ще не гріло, але вже височіло в небі. 3. На тополях половина листя була зелена, а половина жовта. 4. Княжна увійшла до світлиці і зупинилась біля вікна.
Диктант-відновлення
Доповнити складносурядні речення, записати народні прислів’я та приказки
1. Чужа біда перед очима, а своя стоїть … .
2. Хто діло робить, а він гав … .
3. Гора з горою не зійдеться, а чоловік з чоловіком… .
4. Один панує, а сотня … .
5. Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що … .
Стилістичний експеримент
Перебудувати складносурядні речення так, щоб складові частини кожного з них стали окремими простими реченнями.
1.Нічого не сталося, але тривога ясно відчувалася.
2. Ти обертаєшся, нікого не бачиш, але тягар чужого погляду відчутний і далі.
3. Минула хвилина, дві, і десь далеко, за стіною ночі, розлігся вибух, голосно повторений луною.
4. Повітря струснулося, і над головою задзвеніли у вікні шибки – тонко й тривожно, і, здається, під ногами здригнулася земля…
5. Ще крок ступне німець – і їм доведеться стріляти.
6. Палієнкові стало холодно, і водночас їдкий піт щипає очі, брови бубнявіють од нього.
7. На картині було світло життя, а тут воно загрожує смертю.
( П. Гуріненко)
Зіставити речення і з’ясувати, якого стилістичного ефекту досягає автор, використовуючи в тексті складносурядні речення
Дослідження – відновлення
Записати прислів’я, поставивши на місці крапок сполучники сурядності. До якого розряду належить кожен сполучник.
1. Собака бреше, … кінь іде.
2. … грай, … гроші вертай.
3. Життя не має ціни, … воля дорожча за життя.
4. … поможе, … не поможе, а ти дай, небоже.
5. Язик має й коняка, … вона не балака.
6. Заснула щука, … зуби не сплять.
7. … сядь та плач, … стоячи кричи.
8. Журавель ще в небі, … ти йому вже ціну встановлюєш.
9. ... ви, кумо, їжте борщ, а я буду м’ясо, … я буду їсти м’ясо, а ви борщ.
Творче моделювання
Утворити складносурядні речення, які б відповідали названим нижче характеристикам.
1. Складається з двох частин, зв’язаних єднальним сполучником.
2. Складається з двох частин, з’єднаних протиставним сполучником.
3. Складається з двох частин, зв’язаних сполучником і (й); частини – питальні, окличні чи називні речення.
4. Складається з трьох частин, поєднаних сполучником та.
5. Складається з трьох частин, зв’язаних сполучником і; частини далекі за змістом.
Моделювання-дослідження
За поданими початками утворити прості речення, ускладнені однорідними присудками, та складносурядні .
1. На небі хмарки біжать… .2. Небо ще світилося… .3. Синіє угорі ласкаве небо… .4. До землі прихилився зоряний вечір… . 5. Так щось темніло у вечірніх сутінках… .6.Місяць у небесах навис над спраглими ланами… 7.Гаснуть вранішні зорі … .
Кодований диктант
Умовні позначення:
С – складносурядне речення;
О – просте речення, ускладнене однорідними членами.
1. Тато одразу розгадав мої хитрощі, і в мене покваснішало на душі.
2. Чужий солдат схопив мене за руку і до людей у білому відвів.
3. Недалеко блиснуло, далі загриміло, і ще раз тріснуло наостанку.
4. Де – не – де біля вирв синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.
5. Пташина зграя полетіла невідомо куди і вже більше сюди не поверталась ні весною, ні влітку, ні восени.
6. Сінешні двері рипнули, і перед Хомихою з’явився її син Василь.
7. Хомиха сиділа на порозі, поглядала на битий шлях та пильнувала над роботою.
8. Пливе над світом осінь, як медуза, і мокре листя падає на брук.
9. Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись з дерев, мерехтять самоцвітами.
10. Ясної тихої днини літає над землею, сідає на обличчя павутинка.
11. В Ярослава, окрім холодності й твердості в погляді, світився глибокий розум, і від цього очі були мовби теплішими.
12. В особливо небезпечних місцях старий обходив збоку, весь час не спускав з ока слідів, перемацував очима кожний непевний закуток, купи вітролому, каміння.
Вибірковий диктант
Виписати лише складносурядні речення, визначити граматичні основи.
1. Далеко проскрипіли запізнілі підводи, і настояна тиша нечутно йшла полянами, густа й пахуча.
2. Був кінець липня, стояла нестерпна спека.
3. Там клен зелений схиливсь до тину, і мати рідна щось пише сину.
4. Замовкло птаство, охляло, поопускали крила під кущами порічок кури.
5. Минають дні, минає літо,настала осінь, шелестить пожовкле листя.
6. А тут, де падолист витає, між листом жовтий сяє мак.
7. Нехай сивіє в мене волос і в зморшки криється рука – та тихий мій ліричний голос не замовка, не замовка.
8. Нимидора впала на лаву і вже не плакала, а тільки стогнала.
9. Скроні вже срібні, а сам ще стрункий, свіжий, смаглюватий, і від того сивина на скронях віддає ще більше.
10. Калина доливає жаром вінця, й верба журу гойдає над ставком, а розпашіле від роботи сонце ляга щокою в хмарний бурелом.
11. Вони вирубали ліс і побудували перші хати.
12. Будинки сплять, і люди, лиш іноді промчать автомобілі, та сяйво зблисне, та не знають відкіль озветься голос.
Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення
Дослідження-характеристика
1).Схарактеризувати значення та структуру речень. Визначити, які смислові зв’язки встановлюються між частинами складносурядних речень з єднальними, протиставними і розділовими сполучниками.
1.Вітерець дмухнув, і забриніли стебельця сіна, забриніла тирса тонко.
2. Він усе зрозумів, і страшна безнадійність обняла йому серце.
3. Не соли чужої рани, і твоєї не будуть.
4. Розгинаю спину, а сонце б’є мені у вічі, а тато й мама дивляться на мене, посміхаються.
5. Нагорі чулася розмова, проте ніхто не поспішав спускатись в погріб
6. Хоч пнем по сові, хоч сову об пень, а все сові лихо.
7. На хаті, біля комина, лелече гніздо, а поблизу телевізійна антена.
8. Чи то праця задавила молодую силу, чи то нудьга невсипуща його з ніг звалила.
9.Ви мовчіть, а ми будем підтакувати.
10. За морем тепліше, але дома миліше.
2). Заповнити таблицю, дібравши свої приклади
Смислові зв’язки Сурядні сполучники Приклади
1. Одночасність дій
2. Послідовність дій або станів
3. Причиново-наслідкова залежність між діями, станами
4. Перелік дій, явищ
5. Протиставлення дій, явищ
6. Чергування явищ, дій
Вибірково – розподільна робота
І. Списати складносурядні речення в такій послідовності: а) з єднальними смисловими зв'язками; б) з протиставними смисловими зв'язками; в) з розділовими смисловими зв'язками; г) із зіставними смисловими зв'язками. Підкреслити сполучники, визначити їхню групу за значенням.
1. Кілька човнів, припнутих ланцюжками, злегка погойдувались на воді, а поміж ними чувся плескіт і безперервне клекотання хвиль.
2. Ніде ні травички не колихнеться, ні пташка не пролетить.
3. Ідуть зі мною чесні люди, і хліб росте без гіркоти.
4. Хуртовина гуде, замітає стежину людині, а людина торує свій слід, не зважає на сніг.
5. Чи то життя шумить по той бік прірви, чи даленіє електрички шум?.
6. Або печи пиріжки, або не прийдуть дружки.
7. Палахкотять, згорають дні, в заграві гаснуть до останку, але щоразу на світанку життя всміхається мені.
8. Хліб і сіль для друга й брата, а для ката - грім.
Диктант-відновлення
Продовжити прислів’я , визначити розряд сполучників сурядності, охарактеризувати смислові зв’язки між частинами речення
1. … будемо биться, … ( будемо мириться?)
2. Один засіває поле, … ( інший збирає плоди).
3. … рада, … не рада, ( гайда, громада!)
4. Слова ласкаві, … ( думки лукаві).
5. … рибку з’їсти, … ( на дно сісти).
6. Ластівка день починає, … ( соловей його кінчає).
7. … ти мені дай, … ( я в тебе видеру).
8. Бачить кіт сало,…( сили мало).
9. Без господаря двір плаче, … ( без господині – хата).
10. Не їж цибулі, … ( смердіти не буде).
Орфографічний практикум
Переписати речення, на місці крапок вставляючи пропущені букви. Визначити смислові зв’язки між частинами складносурядних речень.
1.Я ще йшов, а хмари нал..тіли, й закрутило, снігу нам..ло.
2. Думка спить, і с..рденько спочило.
3. Зел..ніють жита, і любов одцвіта, і волошки у полі с..ніють.
4. Шугає віт..р, а сніжні зорі все м..ні цілують ч..ло гаряче.
5. Лише де-не-де над їхньою темною син..ю чайка сліпуче зблисне в повітрі або з’яви…я поміж хвиль самотній нирок, виткне…я чорною голівкою і пірне знов.
6. Так тихо сіє… я ранкова мла , і в сквері горобина ро..цвіла, і парки будять голоси д..тячі.
7. То комиш упаде в око, то дим тріпоче в повітрі.
8. І стеля…я обрії милі, і вечір в ясній далині , і карії очі , і руч.. н..ки білі ночами насня…я м..ні.
9. Часом на цій вересневій сині вил..тими дзвіночками кол..халися грони жолудів або виділявся обрис пташини.
10.Отак козач..ина пройшла, а ми немов не чули.
Коментоване письмо
Записати речення,пояснити орфограми, визначити смислові зв’язки між частинами складносурядних речень.
1. Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось над Дніпром.
2. І війна ніби зникла, і чудесним став світ.
3. Чи вдарить смерть у серце співом, чи упаду в безодню я?
4. Моя квітка сповнила пахощами всю мою планету, а я не вмів тішитися нею.
5. Ворухнулось шорстке листя соняшників, і серце, стискаючись, тугіше забилося в грудях удовиці.
6. Сонце тільки що сіло, а рибалки вже полягали покотом під волоськими горіхами.
7. Поговорю з деревами, і стане душа легенька, мов кульбаби цвіт.
8. Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я можу і з людьми.
9. Чи то вечір погасає, чи ранок світає?
10. То сніг кружля, то цвіт рожевий має, то в золоті яскріє далина.
Логічний диктант
Знайти продовження висловів, визначити смислові зв`язки між частинами складносурядних речень.
1. Насміхався кулик з болота - і сам по мудрішаєш.
2. Розумний любить учиться - а друг старий.
3. Учи другого - та й сам туди заліз.
4. Краса до вінця - а дурний любить іншого вчити.
5. Кожух ліпше новий - а розум до кінця.
Творча робота
1). Конструювання.
А. За поданими схемами скласти речення.
1. Або [], або [].
2. [], та [].
3. Чи [], чи [].
4. Не то [], не то [].
5. І [], і [], і [].
6. [ ], але [ ]
7. [ ], ще й [ ]
Б. Побудувати три складносурядні речення з різними розрядами сполучників. Визначити смислові зв’язки між їх частинами.
2). Скласти й записати текст на тему «Краса осіннього села». У творі вжити 2 – 3 складносурядних речення.
Навчальний диктант
На розгорнуту книгу снігів опускався вечір і місячний підсмуток. Дорога звісила колії вниз і впала в підсинений полумисок долини, на дно якої хтось висипав пригорщу хат. Їх , напевно, зовсім би завіяло снігами, аби не місяць –він примореними долонями і наколисував , і підтягував угору напівзабуте сільце.
Знеможений Богдан , як у воду, опускався у вечорове малювання, у напівпрозору повінь, на тлі якої хати здавалися і меншими, і легшими. І тривожилось, і вірилось, і не вірилось, що тут він знайде Ярину. Що ж тоді він скаже їй? Що? І вже тепер слова, як жорнове каміння, змовкали в ньому. Він тільки скаже, що хотів побачити її, та й більше нічого. А вона здогадається – і вжене в його душу насмішку, як ніж. Але чого насміхатись над його болем?: Він знову й знов шеретує свої думки, на яких не тримається навіть пилок надій. Та не кожен з надіями йде до кохання, ідуть із мукою, і хоч болить, та не дрібніє серце від цього: на болях його проростає і людяність, і незрадливість, і скарби душі.
М. Стельмах
Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Пояснювальний диктант
Записати речення, довести, що вони є складносурядними. Підкреслити члени речення, вказати слова, що за змістом стосуються обох частин.
1. На голках молодої трави ще не розтанула роса й приглушено мерехтять краплини.
2. За тополями сонце встає і зозуля кує правічна.
3. На вікнах розсиплеться сонячне скерцо і рух засміється над скрипом гальма.
4. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.
5. Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі.
6. Уже червоніють помідори і ходить осінь по траві.
7. Знову хмуриться осінь і туманиться даль.
8. Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі.
9. Десь пливуть дощі по шибках і бредуть сніги в полях.
10. Межи білих хаток цвіте вишня рясна й тонковерха тополя пахучим листом шелестить.
Творче моделювання
Змоделювати складносурядні речення, дібравши першу частину так, щоб кома між частинами не ставилася.
1. … й вітер вербам коси ніжно розплітає.
2. … та шумлять густі ліси.
3. … і сніг без упину по полях стеле білу ряднину.
4. … і бредуть сніги в полях.
5. … і поля бралися легкою памороззю.
6. … і дерева не шумлять.
7. … й тремтить замріяно ріка.
8. … і навколо вітер свище.
Дослідження – характеристика
1) Пояснити вживання тире у складносурядних реченнях.
1. В безодню рине буйна голова – і кінь дзвенить уздою золотою.
2. Торкає вітер пальцем колосочки – й вони дзвенять.
3. Дикі гуси летять – і прощальний летить їхній крик.
4. Була метелиця – і тиша залягла.
5. Сьогодні світ руками я обняв – і навзаєм зі мною світ обнявся!
6. Розмовляю з зимою – і зі мною зима розмовляє.
7. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за втраченим літом обірване листя летить.
8. Прийшов поет – і задзвенів рядок.
9. Туман уже піднявся – і небо стало сірим.
10. Уже вишневі зацвіли сади – і сніг пахучий падає на воду.
2) Записати речення, пояснити вживання і невживання ком.
1. Довго громи гуркотіли і блискавка в хмарах вилась.
2. Вже осінь серце крає жовтим листом і паморозь на травах сивиною.
3. Заворожений гай ловить промені місячні листячком, і квітки запашні, наче лагідні струни, бринять.
4. Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі.
5. Куди зникають зорі на світанні і відпливають хмари, вітром гнані?
6. Вітрець зсував фіраночки – хмарки, і місяць усміхався яснозоро, і співчутливо кліпали зірки.
7. Сонце повільно котилося по високому небі, і його жаркі промені безжально палили поруділий степ.
8. Він пішов до дверей, і мати тричі перехрестила його велику, перетяту сизим шрамом потилицю.
9. Плюскотіла в темряві доспіла ярина, і на високій могилі, як побратими, урочисто застигли два полукіпки.
10. Перед образами горіла лампа і коливались голуби та писанки на нитках, приліплених воском до стелі.
3). Переписати речення, правильно поставивши розділові знаки. Пояснити, у яких випадках кома між частинами складносурядного речення не ставиться.
1. В країнах теплих, полудневих злітає дощ із хмар рожевих І переймають на путі його проміння золоті.
2. Тільки дуб стоїть у листі І калинонька в намисті.
3. Підведу усміхнене обличчя і по квітці світла у очах.
4. Грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса; то стрільне вам у вічі тоненькою голочкою жовтого цвіту то зачервоніє круглою горошиною то засиніє синьоцвітом.
5. Сам вперед іди і другого за собою веди.
6. Нас ворог сто разів хотів зламати та ми лиш гартувалися в борні.
7. Всім серцем любіть Україну свою І вічні ми будемо з нею.
8. Калинонька буде цвісти а ти, синку, будеш рости.
9. Скільки ж то сили і скільки то муки!.
10. Степ і вітер, степ і тиша.
11. Та пройдуть роки й виллються на папір сміливі бунтарські рядки і облетять вони весь світ і обезсмертять на віки вічні їх творця - великого сина України Тараса Шевченка.
12. 3 глибини землі цупке коріння тягне цілющі соки і на живих гілках дуба проростають зелене листя і молоде пагіння і тугі жолуді в'яжуться на вітах, як заперечення старості і вмирання.
Пунктуаційний практикум
Поставити, де треба, розділові знаки в складносурядних реченнях.
1. Зима прийде і серця не обманить.
2. Дихнув вітерець і ожив стародавній той город.
3. А мати не прийшла на бій випроводжати і серце іноді невільно защемить.
4. Ще квітнуть зорі і в діброві зозулі ще не одцвіли.
5. Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками та тонким туманом і свіжі айстри над піском рум’яним зоріють за одчиненим вікном.
6. Місяць на небі засяє і з білої піни з туману встають якісь постаті дивні танком перед скелею ходять і скеля тоді оживає.
7. Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь.
8. Багато міг би розказати вітер але у вітру голос пересох.
9. Біліє хата і світліш земля.
10. І серцю дано не бідніти і думам не дано всихать.
11. Прийде гроза і одшумить весни пахуча злива і вітер в сад лише на мить заскочить боязливо.
12. Іду а бджоли сонячно гудуть.
Орфографічно – пунктуаційний практикум
Списати речення, розкриваючи дужки. Визначити межі частин складносурядних речень і поставити між ними коми. Підкреслити сполучники. Накреслити схеми речень.
1. Вітер напинає вітрило а (в)далині височіють вітряки, повернувши крила вітрові (на)зустріч .
2. Дерева мене ч(е,и)кають і падає листя насте(ж,ш)ку і падають зорі в долоні і падає сон у траву....
3. В'ється смуга сірого бетону під крилом могутнім літака і Бориспіль в(е,и)чоровий тане в пов(е,и)ні зеленій вишняка.
4. Ні людей, ні хат не було але смужечка синього диму снувалася (по)між деревами.
5. Не тільки тужна пісня лилася із змученої душі матері а й протікали сльози гарячі на її обли(ч,чч)і.
6. Свіча плакала і крізь ті сльози попливли перед очима картини пережитого.
7. Стихне м(е,и)лодія й (з,с)хлипне поволі срібна хмаринка перлистим дощем.
8. Минає дощ та від його краплин не стане на душі моїй т(е,и)пліше.
Тестові завдання до теми «Складносурядне речення»
1. Складним є речення
1) Дмитро увійшов у голубі жита, і вони прикрили його прогрітими хвилями.
2) А вітер огненне волосся під ноги стеле, як килим.
3) У наших краях дощ ніколи не зайвий.
4) Чи довго йти мені з тобою, моя заплакана мара.
2. Складносурядним є речення
1) Вода ума не мутить та й голови не смутить.
2) Про землю піклуйся — золотим зерном милуйся.
3) Тарас Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх народними піснями.
4) Прожектор небо розсікає, і золоті аерозграї в його промінні мерехтять.
3. Визначити складносурядне речення
1) З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут.
2) А ще й таку я вирізьблю картину: зі всіх дворів збігається рідня.
3) Не то блискавки пронизували небо, не то спалахи електрозварки освітлювали обрій.
4. Установити відповідність між складносурядними реченнями і сполучниками, які у них вживаються:
1) Складносурядне речення з єднальними сполучниками;
2) Складносурядне речення з протиставним сполучником;
3) Складносурядне речення з розділовими сполучниками;
4) Складносурядне речення з різними сполучниками
А. За все він береться, та не все йому вдається.
Б. Одвага або мед п’є, або сльози ллє.
В. І кума сором, і хліба жаль.
Г. Заліз черв’як у хрін, та й хвалиться він, що йому добре.
Д. Або пан, або пропав.
А Б В Г Д
1
2
3
4
5. Визначити, у якому складносурядному реченні треба поставити кому
1) Над кожним з нас сяє сонце і голубіє чисте небо.
2)Яка краса і як спокійно тут!
3) Тепер за стіл сідають гречкосії і руки в них мов дублена кора.
4) За селом шелестіли хліба і пахло полином.
6. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
1) Дощ пройшов (?) і Київ зеленіє.
2) Підбилися в зеніт Волосожари (?) і каже казку зірка до зорі.
3) На лугах вже скошено траву (?) і літо буйне в береги ввійшло.
4) Людина створила культуру (?) а культура — людину.
7.Установити відповідність між складносурядними реченнями і розділовими знаками в них.
1) Складносурядне речення, у якому прості речення відокремлюються комою.
2) Складносурядне речення, у якому прості речення не відокремлюються комою.
3) Складносурядне речення, у якому прості речення відокремлюються тире.
4) Складносурядне речення, у якому прості речення відокремлюються крапкою з комою.
А. Берези плачуть і стікають краплі рясно по корі.
Б. Глибоке небо і глибока тиша.
В. Весною скресне лід і річка забурунить.
Г. Затопить повінь захололі луки підмиє кручі звалить їх у вир.
Д. День гомоном коліс вкотився у борозну і там утомлений заснув а вітер шепоче вечірню казку ниві.
А Б В Г Д
1
2
3
4
8.Визначити складносурядні речення, у яких правильно поставлені розділові знаки
1) Ще тільки вирок і скінчиться справа.
2) Мине сім літ – і голову цю сиву Виговському на списі подадуть.
3) Одначе у своїй справі Сергій – віртуоз, один з найкращих молодих операторів, і з його професійним вмінням не можуть не рахуватися.
4) Тиждень тому над гомінким, кам’яноберегим Прутом, лічила їм літа зозуля, і боривітер нерухомо висів серед небесної блакиті.
9. Кома не ставиться між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
1) Осінь сумна (?) та весело жити.
2) Чи то праця задавила молодую силу (?) чи то нудьга невсипуща його з ніг звалила.
3) Що таке присудок (?) і чим він виражається?
4) Світлу тишу лиш коники сюрчанням прошивали (?) та синички, стрибаючи в гіллі, наладжували голос на осінній.
10. Вказати складносурядне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку
1) Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій.
2) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
3) Вечоріло і холоднішало.
4) Вечір і тиша…
11 . Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Сміється сніг скрізь на безмежжі доріг ...» обрати
1) заводячи в гаю пісню веселу.
2) вітер заводить в гаю пісню журливу.
3) тому вітер заводить в гаю пісню журливу.
4) і вітер заводить в гаю пісню журливу.
12.Визначити речення, у якому тире стоїть між простими реченнями у складносурядному реченні.
1) Ти – всі сонця, ти – небо.
2) По однім березі лягло село велике, а по другім – луки.
3) Баглаї – вихідці з козацького роду
4) На дзвіниці вдарили у дзвони – і рознісся гук на всі околиці.
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар